17 juli, 2011

Repris

Skrev i mitt förra inlägg lite om att gå tillbaka till rötterna och fotografera mer manuellt. Nu var det bara skärpan det handlade om den här gången, men det skulle vara kul att köra helt manuellet och svartvitt lite då och då. Helst digitalt eftersom att gå tillbaka till negativ film som ska framkallas och sedan scannas känns lite för omständigt. Moderna digitala kameror går att ställa om till svartvitt, men de är bökiga att hantera manuellt eftersom de saknar vettiga reglage som slutartidsratt och bländarring. Dessutom är det skönt att slippa ta hand om fotokemikalierna när framkallaningen är avslutad. Att hälla ut dem i vasken känns inte som en bra lösning vare sig för miljön eller samvetet.

Ska det vara så himla svårt att få fram ett digitalt bakstycke till en Nikon F3? Med tanke på att det tillverkades ett antal hundratusen, som fortfarande fungerar lika bra som när de var nya, borde det finnas en marknad.

Mest för att testa hur mycket färgen egentligen betyder gjorde jag om bilderna från promenaden i sommarnatten till svartvitta. Tycker nog att de tappar en hel del. Den brutala slutsatsen blir därmed att de saknar ett bra innehåll. Måste jobba mer med innehållet i bilderna och inte bara leta efter det dekorativa - så tar vi tagelskjortan på, så tar vi tagelskjortan på...

Ekelunds neonskylt
Esplanaden
Systraströmmen, Gamla vattentornet och Fängelset
Brandstationen
Brandstationen - utryckning
Larmgatan
Larmtorget
Systraströmmen och Fängelset söderifrån
Busskur på Tullslätten
Norra vägen norrut från Tullslätten
Hälsningar
Tom

2 kommentarer:

  1. Kul med lite nostalgi! Tycker nog inte du behö er vara så självrkitisk. Den sista bilden gillar jag speciellt. Jag har inte gjort så mycket svartvitt digitalt, men den lilla erfarenhet jag skaffat säger att det krävs en hel del arbete att få en färgbild att bli bra en bra svartvit. Tänket ska helst finnas där när man tar bilden. Jag har själv samma gamla 35:a, också ett par andra objektiv från 1980 som jag sätter på det digitala huset ibland på kul, men jag tycker de har svårt att matcha mina nyare objektiv trots att det inte är "proffsgluggar". Nu måste jag ta mig i kragen och uppdatera min egen blogg! Man blir ju inspirierad. Kanske ska ge mig på lite svartvitt...
    /Björn

    SvaraRadera
  2. Tack Björn! Jo, det är kul att "tänka svartvitt". Började med foto på 60-talet och det enda som jag då hade råd med var svartvitt - Tri-X och 76. Funderar så smått att skaffa mig en hyfsad negativscanner och sätta i en Tri-X i min gamla F3:a :)
    Kul att du funderar på att ta upp bloggandet igen :)
    Hörs!
    /Tom

    SvaraRadera