16 november, 2009

Lördagsnatt

Tog en liten promenad sent på lördagskvällen. Ja natt var det väl egentligen eftersom det var nära midnatt. Det regnade - som vanligt denna november, frestas man säga. Kan inte påstå att jag tycker om regn, men nattstad i regn får en särskild stämning över sig och det blir bra bilder med alla ljus från skyltar, bilar och belysning som speglar sig i den svarta, våta asfalten.
Hann inte mer än utanför dörren innan jag stötte på den första, tomma ölburken prydligt utplacerad mitt på trottoaren.

Aluminiumburkar har den goda egenskapen att de kräver ganska stor ansträngning om man ska ha sönder dem. Flaskor är mycket lättare att krossa, men det är väl bara de mer rutinerade vandalerna som tänker på detta när de inhandlar de starka dryckerna av sina langare. Det är ju sed numera att när man har druckit ur sin öl lämnar man förpackningen där man just då befinner sig - ja eller krossar den om det är möjligt. Det är väl vanan att "någon annan plockar upp det jag lämnar efter mig" som slår igenom även så här ute på stan. Fler curlande föräldrar borde ge sig ut i natten och plocka upp efter tonåringarna, ja på behörigt avstånd förstås, så att ungdomarna inte störs i sin jakt på frihet och självförverkligande. Dessutom kanske de skulle bli bullerskadade - föräldrarna alltså - av de vrål som ibland måste utstötas, åtminstone av de yngre manliga förmågorna.

På Larmtorget var det mycket lugnt. Bara tre korvhandlare som förberedde sig inför den kommande anstormningen.

Mycket lugnt även på Storgatan. Bara några få nattvandrare som passerar skyltfönstren.

När jag på hemvägen åter passerade Larmtorget var det betydlig mer liv och rörelse. Det gällde att fylla på matförrådet före hemgången, men varför ville ingen handla av henne i mitten? Det var ju hon som hade den godaste korven. Det vet jag...

Nästan hemma igen. Sagabiografen har stängt sedan länge. Bara några hemvändare passerar framför de upplysta affischerna.

Dags att gå hem och lägga sig.

4 kommentarer: