10 november, 2009

Lyft blicken

Får man höra ibland att man ska och det kanske är rätt. Det kan ändå inte hjälpas att jag tycker att det inte skadar att titta noga där man står också.
Se på dina skor, andra gör det sa skohandlarna för nu rätt många år sedan. De tänkte antagligen att man skulle upptäcka att ens skor inte var så snygga och att man då raskt skulle bege sig till skoaffären för att köpa nya.
Det finns säkert de som blir gladare av att köpa nya skor. Jag hör inte till dem. Brukar köpa likadana skor som de jag redan har och då är det på sätt och vis samma par man har hela tiden. Många tycker säkert att det låter tråkigt, men det går fortare och det blir mindre jobbigt eftersom man slipper fundera på om de är bra eller inte. Man vet redan.
Titta där dina skor är, i synnerhet när dina fötter är i dem. Andra gör det inte. Den som alltid går och spanar mot horisonten och tror att allt som är värt att se och uppleva finns lite längre bort missar lätt det som är nära. Kanske är det därför som det är så intressant att vara ute och gå tillsammans med små barn. De tittar hela tiden nedåt...

Höstvädret var vackert och högtrycket som härskat under veckan hade pressat undan vattnet så det var ovanligt lågt. Kalkstenshällen som vanligen låg väl under ytan var nu knappt täckt av centimeterdjupt vatten. Hade aldrig kunnat gå så långt ut tidigare. I hällen syntes något som jag inte hade sett förut. Mitt framför fötterna, i kalkstenen, låg en Lituites - biskopskräklan - en av de mindre vanliga ortoceratiterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar